Własnym autem w świat…

Najpierw pojawił się pomysł – zwiedzamy świat. Zaczynamy od Skandynawii, jako Nordkapp Poland Team. 9500 km przed nami, czyli auto spali ok. 1000 litrów paliwa. Czyli koszt paliwa dla 5-osobowej ekipy w aucie zamknie się w kwocie 5000zł. 1000zł na głowę za przejazd przez Finlandię, Norwegię, Szwecję? Śmiesznie tania podróż – pomyśleliśmy. Paliwo to wyzwanie dla wszystkich podróżujących, ale przygotowanie auta do samej podróży to już sprawa właściciela samochodu. Na Nordkapp pojechaliśmy Subaru Legacy z 2000r i VW Golfem 4, też z 2000. W tegorocznej wyprawie na Bałkany do floty Team-from.pl dołącza Mazda 6 z 2003r.

asa-1-3

Nie da się przewidzieć, co może „zaboleć” auto podczas wyprawy przez prawie 10 000 km. Niestety nie obyło się bez kosztów dodatkowych. Dużym plusem składu Team-from.pl jest fakt, że Mariusz to zawodowy mechanik, więc to on zajmuje się serwisem Subaru i Mazdy – koszta związane z „usługą” minimalizują się. Golf też ma swojego osobistego specjalistę – Mateusza Sztrucla z teamu zlombol.pl

Wybierając się na Nordkapp wiedzieliśmy, że spotkamy się z dobrej jakości paliwem i świetną jakością dróg po których przemierzymy Skandynawię. Na Bałkanach temat wygląda inaczej – przekonuje nas Wojtek z Travelbusa, który zaliczał Bałkany ze swoją ekipą w 2014r. Wymiana wszelakich typów filtrów od powietrza i paliwa to podstawa, mimo, że to dla nas maksymalnie 6500 km. Wojtek również ostrzega przed krętymi i górzystymi drogami, gdzie sprawne hamulce to mus. W przypadku Mazdy to koszt wymiany tarcz, klocków, płynu i zacisku co daje około 800zł. Mariusz do Subaru jeszcze nie zaglądał, ale już wiadomo, że wymiana tarcz będzie obowiązkowa, co zakończy się kosztem ok. 1000zł. Łukasz ma to już za sobą, ponieważ na taką wymianę zdecydował się zaraz po powrocie z Nordkappu.

asa-1-5

Subaru i Mazda, poza benzyną,  są zasilane również LPG. To oznacza, że dobry stan świec to podstawa. To koszt ok. 150 do 200zł. Jeśli kiedykolwiek zdarzy Wam się, że przy odkręcaniu świec, złamie Wam się choć jedna – napiszcie, powiem Wam jak wyjść z beznadziejnie wyglądającej sytuacji  😉

Czy coś nieplanowanego nam  „wyskoczyło”? Niestety tak, w Subaru padło koło dwumasowe. Jego regeneracja, to koszt 1000zł i trzeba było ponieść ten koszt jeszcze przed wyjazdem na Nordkapp. VW zaliczył już wymianę opon, co czeka również Mazdę i Subaru przed wyprawą na Bałkany. Poza powyższym dochodzą takie drobnostki, jak wymiana łączników stabilizatora, odbojników, sworzni wahacza, usztywnianie zawieszenia itd.

asa-1-4

No to ile w końcu kosztuje przygotowanie auta? Wszystko zależy od tego jak dbamy o samochód. Minimalny koszt to kilkaset złotych, ale jeśli przy aucie długo nic nie było robione, to koszt przygotowania do wyprawy może wzrosnąć do nawet 3000 tysięcy. Najlepiej wyjść z założenia, że im lepiej o auto zadbamy teraz, tym mniej będziemy musieli w nie zainwestować przed kolejną wyprawą 😉 Czy pomimo powyższego warto podróżować? Oczywiście! To, co zrobimy z naszymi autami, Wy również musicie robić, nawet jeśli Wasze auto zawozi Was tylko na zakupy i do pracy. My podróżujemy tylko trochę dalej.

asa-1-2